Jag läser Jennifer Wegerups senaste krönika. Den handlar om hur hon och hennes dotter tillsammans läser tidningen Bamses senaste nummer.

Mitt barn är ännu inte tillräckligt gammal för att Bamsetidningar ska ha letat sig in i hushållet och jag saknar till största del det där nostalgiska skimret kring Bamse som jag har förstått att många av mina jämnåriga åttiotalister har eftersom jag inte har läst så särskilt mycket Bamse under min egen barndom. Min bild av Bamse är att han är en rätt präktig schysst vänstersnubbe i björnakläder, typen som mansplainar Marx för en på hemmafester och har illasittande huvudbonader som uppenbarligen inte har för avsikt att skydda öronen från kyla. En sån man inte står ut med längre än fem minuter i taget, även om han kan ha rätt i sak och ha sympatiska åsikter.

Jag har således inte läst serien som Jennifer Wegerup refererar till, men hon beskriver det som ett skeende där Vargen stjäl ett halsband från en rik dam, vilket får Bamse att stämpla tanken bakom tjuveriet som ”godhjärtad” och resonera kring huruvida det var rätt eller fel i termer som ”hjärtat säger en sak, lagen en annan”.

Utan att veta närmare vad konflikten består i – det Wegerup refererar till är att det tycks finnas en grundkonflikt mellan fattiga och rika där fattiga beskrivs som maktlösa och rika som egoistiska och otrevliga – så litar jag alltså på Bamses moraliska kompass i situationen. Jag har förstått av andra mer Bamsefrälsta att Vargen har gjort en själslig resa och gått från att vara chaotic evil till åtminstone neutral good, för att använda sig av Dungeons and Dragons-skalan och mot bakgrund av detta så gissar jag helt enkelt på att Bamse har fog för att tycka att det Vargen gjorde förvisso var olagligt men gjort med goda avsikter.

Jag kommer därför inte helt osökt att tänka på Heinz dilemma.

Ni känner säkert igen det – historien brukar dyka upp på temat etik och moral i det samhällsvetenskapliga ämnet, åtminstone på gymnasienivå – och det handlar helt enkelt om Heinz, vars fru insjuknar i en ovanlig sorts cancer.

Heinz fru är döende, men Heinz får av en händelse reda på att en vetenskapsman i samma stad just har uppfunnit ett botemedel. Botemedlet är dyrt – Heinz får veta att det kostar 200 dollar att tillverka – men han skramlar ihop de pengar han har och beger sig ändå till vetenskapsmannen med förhoppningen att han ska få köpa medicinen som kan bota hans fru. Väl där säger vetenskapsmannen att Heinz 200 dollar inte räcker, utan att den kostar det tiodubbla att köpa – 2000 dollar. Heinz lyckas med vänner och familj skrapa fram hälften av detta och Heinz försöker på nytt att vädja till vetenskapsmannen om att få köpa medicinen för halva priset eftersom situationen är akut och hans fru kommer att dö utan medicinen. Vetenskapsmannen vägrar gå med på detta, och Heinz är nu desperat.

Vad ska Heinz göra? Ska han stjäla medicinen från vetenskapsmannen, eller ska han låta sin fru dö?

Lawrence Kohlberg som har konstruerat dilemmat i syftet att skatta utvecklingsgraden hos människors moraliska resonerande menar att det egentligen inte är så viktigt vad man kommer fram till är det moraliskt riktiga att göra i situationen, utan att det som är intressant att studera vilka överväganden och argument som ligger till grund för ens ställningstagande.

Jag kan med andra ord tycka att det är rätt enkelspårigt att hävda att världens starkaste björn tappat fotfästet för att han vågar resonera kring moraliska dilemman och utmana både barn och föräldrar ute i stugorna i deras diskussioner kring vad som är rätt och fel, och när det är det. Om Jennifer Wegerup vågade närma sig frågan med större nyfikenhet för andras moraliska resonemang skulle hon kanske också finna bättre och mer välutvecklade argument för sin ståndpunkt än att det helt enkelt bara är fel att stjäla ”för att det är så”.

One thought on “Vargens dilemma

  1. Jag tyckte nog att den sagan var bra. Den väckte många frågor hos min femåring men hade ett lyckligt slut. Inte för verklighetsanpassat alltså.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *